Een eigen onderneming starten is vrij eenvoudig, maar het kan spannend zijn als je het niet eerder hebt gedaan. In deze post staan we stil bij een aantal punten die relevant zijn voor ambitieuze starters
Bedenk een naam voor je bedrijf:
Check of de naam in het handelsregister van de Kamer van Koophandel geregistreerd is
Check via een webhostingbedrijf of de domeinnaam beschikbaar is
Kies de rechtsvorm, voor ZZP’ers is dit vrijwel altijd een eenmanszaak
Check de eisen waaraan ZZP’ers in jouw vakgebied moeten voldoen
Heb je bepaalde vergunningen nodig?
Zijn er certificaten / cursussen die potentiële opdrachtgevers eisen?
Doe een online marktonderzoek
Welke HR-bureaus, online platforms zijn geschikt voor het vinden van opdrachten in jouw sector?
Uurtarieven ZZP’ers onderzoeken. Tegen welk tarief zet jij jezelf in de markt?
Wat is in jouw sector de trend met betrekking tot het aantrekken van freelancers?
Registreer je eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel
Open een zakelijke rekening
Heb je geen kasboek of ga je niet met contant geld werken, open dan een rekening bij een online bank, aangezien dat in de kosten kan schelen
Gefeliciteerd! Je hebt nu een bedrijf! Let op: nu beginnen ook de verplichtingen. Doe je aangiftes dus op tijd. Ook al heb je nog geen activiteiten, dan zal je alsnog BTW aangifte moeten doen
Dek risico's af door het afsluiten van verzekeringen, onder andere de volgende:
Bedrijfsaansprakelijkheidverzekering / Beroepsaansprakelijkheidverzekering
Zakelijke rechtsbijstandsverzekering
Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV ) voor ZZP’ers
Comments